יום שישי, 16 ביולי 2010

פיתוח סביבות למידה מתוקשבות


אני עוסקת כעת יחד עמיתתי ביישום עקרונות הפיתוח. אנו מפתחות סביבת למידה מתוקשבת הכוללת את התהליך של מחקר תוכן, קביעת מטרות לימודיות, תכנון, פיתוח ואפיון של האינטראקציה, ותכנון ממשק הגראפי.
אנו מפתחות מוצר לקהל היעד שלנו שהם תלמידי כיתה ו'. בשלב הראשון תכננו מבחינה פדגוגית את התוצר שאנו רוצות לפתח, מהן המטרות שלו, מהם הקשיים של התלמידים בתחום שבחרנו, לאחר מכן ישבנו וחשבנו כיצד נתכנן את האינטראקציה שלנו, כלומר איך היא אמורה לעבוד בכך שהמידע יהפוך לאינטראקטיבי (תכנון הניווט והגישה, יצירת מסך עזרה, רצף התרחשויות ועוד) ולבסוף נצטרך לתכנן את ההצגה, כלומר איך זה אמור להיראות (אלמנטים של עיצוב, תכנון של מסכים, כפתורי הפעלה,דגם ראשוני) בתהליך זה של הפיתוח אני חשה הרגשה נפלאה של חדוות היצירה, של דמיון....
כשהתחלנו לעצב את הממשק שלנו התחשבנו בגורמים האנושיים של משתמשי המערכת וזכרנו לאורך כל הדרך כי המדד האמיתי לאיכות הממשק הוא התאמתו המלאה לאוכלוסיית היעד שלנו. המידע צריך להיות מוצג בהירות, בתמציתיות, בעקביות ולהיות ממוקד. עקרונות הדיאלוג צריכים להיות מיושמים בממשק למשל שלמשתמש תהיה שליטה, וזה יתאים לצפיות שלו. כמו כן התגובה תהיה מתאימה ואפקטיבית. חשוב גם שהממשק יהיה סובלני לטעויות של התלמיד ולא יזרוק אותו מהמשחק לאחר ששגה.
אני מקווה שהממשק שלנו יהיה מוצלח ובסופו של דבר יהיה גם מתכנת וגם גרפיקאי שיוציאו את המשחק לאור ובאמת יהיה בו שימוש תועלתי לתלמידים.

7 תגובות:

  1. אביגיל יקרה,
    אכן , אני עמיתתך, מרגישה גם את חדוות היצירה. יצירת אינטראקציה, כמו שנאמר לנו מפי ד"ר רחל מינץ, טוב ורצוי שתתבצע בצוות, שבו כל חבר תורם לתוצר. יצירת אינטראקציה דורשת המוןןן מחשבה ותכנון, מבחינת התוכן והממשק, על מנת שיהיה אינטראקטיבי ויעיל עבור תלמידינו.האינטראקציה צריכה להכיל מידע תמציתי שמתאים לציפיות הלומד, ובכל זאת העבודה רבה.אין לי ספק שתלמידינו יפיקו תועלת מהאינטראקציה שיצרנו. בהצלחה בהמשך, דגנית

    השבמחק
  2. היי אביגיל, הזדהיתי אתך מאד בתחושותייך כלפי הכנת הממשק. גם אנחנו מתחבטות בהכנת ממשק נכון וקולע שיעניין את תלמידי כיתה ו'. בתחילת ההכנה ההרגשה הייתה שזה דבר פשוט, אך ככל שהתקדמנו הלאה, הבנתי שצריך להשקיע מחשבה רבה בהכנת ממשק ולחשוב ביסודיות על כל פרט קטן שאחר כך ישפיע על כל התהליך. בהצלחה בהמשך הכנת הממשק.

    השבמחק
  3. הי דגנית ורנית

    אנו צריכות לזכור שאנו באות מהשטח ולכן אנו יודעות מה הכי עבור תלמידינו. בתכנון המשחק נתקלנו בשאלה ששאלה אותנו המרצה- האם הנושא מיועד לכיתה ו'? אמרנו לה שנושא הגופים אכן מתאים לתלמידי כיתה ו' ונמצא בתוכנית הלימודים ויותר מזה זהו חומר הדורש חשיבה גבוהה יותר ותובנה גבוהה יותר המתאימה לגילאים היותר בוגרים, מה גם שישנם תלמידים שאפילו בשלב זה מתקשים ונמצאים ברמת חשיבה נמוכה יותר מבני גילם. אני חושבת שהמשחקים שאנו מתכננים באים באמת ממקום שאנו מרגישות שצריך אותם והם מפיקים תועלת.
    בהצלחה לכולנו ובהנאה רבה!

    השבמחק
  4. אביגיל,
    התחברתי מאוד לדבריך, בעיקר לכך שצריך להתחשב במשתמשי הממשק, לזכור תמיד מי אוכלוסיית היעד ולזכור תמיד להיות ממוקדים עם כל המשתמע מכך. גם לאה עמיתתי ונוכי, חווינו וחוות חוויות דומות במהלך םיתוח הממשק וזה יהיה מרתק ונחמד אם יוכלו להפיק מן האינטראקציה שניצור תועלת.
    דורית

    השבמחק
  5. הי אביגיל!
    ברצוני לחזק אותך ואת דגנית ולומר לכן כי האינטראקציה שיצרתן הינה מרשימה לפי מה שהצגתן בכיתה. ניכר כי השקעתן מחשבה רבה בפיתוח האינטראקציה וכן יצירתיות בתכנון.
    אני מאחלת לך בהצלחה בהמשך פיתוח דף האפיון ואני בטוחה שעוד יגיעו הצעות ממשקיעים פוטנציאלים...
    ממני, מיכל

    השבמחק
  6. דורית היקרה!
    אני מקווה כמוך שיהיו גרפיקאי ומתכנת לממשקים שלנו. והמשחקים שתכננו אכן יצאו לשטח כי הם משחקים שמאחוריהם ישנה מחשבה עמוקה ובאמת הם נדרשים בשטח ותלמידים זקוקים להם. כששמעתי במהלך הקורס על המשחקים שהסטודנטים רוצים לתכנן הייתי רוצה שהתלמידים שליישתמשו בהם ואני בטוחה שיפיקו מהם תועלת.

    השבמחק
  7. היי אביגיל,
    באמת כאשר רוצים לבנות ממשק חדש צריך להתחשב באוכלוסייה העומדת מולנו.
    בהוראה לגיל הרך ממשק לא נכון יכול ליצור תסכול אצל התלמידים, דבר אשר כולנו צריכות להשתדל להמנע ממנו. לכן, צריך שהממשק יתאים לתלמידים המתקדמים יותר וכמו כן לתלמידים המתקדמים פחות.

    השבמחק